Baru umur 3 tahun sudah pandai membaca?
Alhamdulillah, sudah sangat ramai ibu bapa yang sudah mendapatkan set membaca Bacalah Anakku, set membaca ReadEasy dan juga set Buku Al-Furqan untuk anak-anak mereka..ramai juga yang sudah berjaya mengajar anak membaca..dan masih ada juga yang bertanyakan panduan untuk mengajar anak membaca menggunakan set membaca ini..
Bagi sesiapa yang berminat untuk mendapatkan semua produk dalam set membaca, boleh dapatkan dengan saya sekarang..hubungi 011-32695137.
Pertama sekali, ibubapa mestila menonto VCD Panduan mengajar terlebih dahulu.
selepas itu baca pula buku Panduan Mengajar yang juga disertakan dalam set Bacalah Anakku mahupun set Read Easy & Al-Furqan.Kemudian, boleh mulakan dengan mengajar Buku 1 dalam set bacalah anakku. Sebelum mula mengajar anak anda, baca dulu Panduan mengajar untuk buku 1. Setiap buku disertakan panduan mengajar di permulaan buku sebgaai rujukan untuk ibubapa.
Pastikan anda mengajar menggunakan teknik yang betul ya....
Mahu ajar anak anda membaca? Gunalah Kaedah Fonetik yang digunakan dalam Set Buku Bacalah Anakku dan juga Set Buku ReadEasy
Bagi ibubapa yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa percakapan di rumah, anda digalakkan menggunakan set bacalah anakku terlebih dahulu dan mula menggunakan Set ReadEasy apabila anak anda mula menggunakan Buku 4 dalam set bacalah anakku, barulah anda mula menggunakan Set ReadEasy untuk mengajar membaca Bahasa Inggeris. anak yang sudah pandai membaca menggunakan set bacalah anakku akan mudah belajar membaca Bahasa Inggeris menggunakan Set ReadEasy..
Luangkan masa bersama anak anda 15 minit-30minit sehari ajar anak anda membaca menggunakan set membaca ini..sekurang-kurangnya 15minit pun sudah mencukupi untuk anak anda. Yang penting istiqomah dan berterusan...paling teruk pun seminggu 3 kali dan 15minit setiap sessi pun sudah berbaloi..Lagi rajin anda mengulangkaji bersama anak anda, lagi cepat anak anda boleh membaca
Mengapa nak guna Kaedah Fonetik? Mengapa? Kaedah fonetik adalah kaedah yang paling sesuai dengan kanak-kanak kerana kaedah ini telah dibuktikan secara saintifik sebagai kaedah otak manusia membaca. Kajian telah menunjukkan bahawa otak membaca dengan memecahkan perkataan yang dilihat kepada bunyi-bunyi, lalu otak membunyikan huruf-huruf yang dilihatbagi menyebut atau membaca perkataan itu.
Contoh kaedah lama yang digunakan oleh guru-guru zaman dulu adalah Kaedah Mengeja..kita boleh membaca, tetap prosesnya sangat lambat, mungkin memakan masa bertahun-tahun..
KEMAHIRAN PERTAMA:
Ibubapa dan guru wajib memperkenalkan kepada anak bunyi-bunyi huruf dan juga simbolnya..dalam bacalah anakku ada 28 bunyi dan simbol, maka anak-anak mesti tahu bunyi berserta simbolnya serta mereka jua mesti boleh membunyikan semua 28bunyi dalam buku bacalah anakku. 28 bunyi ini tidak diajar serentak tetapi diajar secara berperingkat-peringkat...sebagai contoh, dalam bacalah anakku Buku 1 hanya 5 bunyi yang diperkenalkan, jadi, sepanjang belajar Buku 1 dalam set bacalah anakku, anak anda mesti menguasai 5 bunyi dan mengenal simbolnya iaitu bunyi a, i, u, b, n...cara membunyikan huruf ni ada dalam VCD Panduan Mengajar..pastikan anda menonton VCD Panduan Mengajar dahulu untuk mengetahui cara membunyikan yang betul
Kanak-kanak seawal usia 3 tahun dapat mengecam dan membezakan bunyi-bunyi dan bentuk-bentuk pada usia ini. Oleh itu dengan teknik yang betul anak-anak dapat mengenal bunyi dan mengaitkan bunyi tersebut dengan bentuk huruf yang ditunjukkan dengan cepat. Anak-anak dapat menyebut bunyi ‘aa’ apabila melihat huruf ‘a’ (nama huruf ‘ei’) dan bunyi ‘ii’ apabila melihat huruf ‘e’. Sehubungan itu, apabila anak-anak melihat huruf ‘ani’, dia akan menyebut bunyi ‘aa’ ‘nn’ ‘ii’ (iaitu bunyi ani) bukannya ‘ei’ ‘en’ ‘ai’ (bunyi enai).
Ibubapa dan guru boleh mengajar menggunakan teknik assosiasi bagi memudahkan anak-anak mengingat bunyi bunyi yang diajarkan serta mengecam huruf yang berkaitan dnegan bunyi yang diajarkan.
Salah satu caranya dengan menggunakan VCD Abu Ada Ayam. Tontonkan VCD Abu Ada Ayam bersama-sama anak dan menyanyi lagu tersebut bersama mereka
KEMAHIRAN KEDUA
Ibubapa dan guru wajib mengajar anak menggabung bunyi yang telah dipelajari..Sebagai contoh, dalam Buku 1, ibubapa perlu mengajar anak menggabungkan bunyi a na, a ni, i na ..peringkat gabung bunyi ni memerlukan latihan sehingga anak anda mahir menggabung 5 bunyi-bunyi ini. Pastikan anak anda tidak menghafal suku kata ini tetapi pastikan mereka mendapat kemahiran menggabung bunyi-bunyi huruf dan konsonan yang telah mereka pelajari. Kemahiran ini juga diajar dalam VCD Panduan Mengajar...pastikan anda menonton VCD Panduan mengajar untuk mengetahuit teknik menggabungkan bunyi-bunyi ini
KEMAHIRAN KETIGA
Ibubapa dan guru wajib mengajar anak membaca suku kata yang telah dipelajari dan juga teks-teks yang telah dipelajari. Setelah mahir dengan teks yang ada dalam set bacalah anakku, anak-anak boleh DILATIH untuk membaca teks-teks dalam buku buku yang ada di pasaran. Mulakan dengan buku-buku yang mempunyai saiz tulisan yang besar dan mudah dibaca oleh anak-anak.Peringkat ini juga memerlukan latihan demi latihan sehinggalah anak anda betul betul lancar membaca
Beberapa teknik mengajar bunyi boleh dilakukan oleh ibu bapa tetapi kaedah asosiasi adalah yang terbaik.
Melalui kaedah asosiasi, bunyi ‘aa’ tersebut boleh dikaitkan dengan aksi terkena api. Sakitkan? Jadi buat aksi orang terkena api sambil menjerit ‘aaaaaaa panasnya!’ Melalui asosiasi ini anak dapat mengingat dan menyebut bunyi dengan lebih berkesan, cepat dan berkekalan. Lihat VCD Panduan Mengajar atau rujuk buku panduan siri cepat membaca Bacalah Anakku untuk cara sebutan bunyi yang betul
Sebaik-baiknya ibu bapa tidak perlu memperkenalkan semua bunyi sekaligus. Memadai hanya beberapa bunyi asas terlebih dahulu. Buku-buku dalam Siri cepat membaca Bacalah Anakku telah disusun secara sistematik dalam pemilihan bunyi-bunyi huruf yang sesuai terlebih dahulu. Ibubapa dan guru hanya perlu mengajar anak-anak mengikut susunan buku iaitu bermula dari Buku 1 sehingga Buku 8..Dengan mengikut susunan siri ini, anak dapat menguasai bunyi dengan lebih teratur dan berkesan. Oleh sebab laras bahasa Melayu terbina daripada gabungan huruf konsonan dengan huruf vokal ‘a’ ‘i’ dan ‘u’ lebih kerap, wajarlah bunyi-bunyi ‘a i u’ diperkenalkan dahulu. Lebih-lebih lagi bunyi-bunyi ini lebih senang disebut oleh kanak-kanak. Seterusnya bunyi-bunyi konsonan lain diperkenalkan satu persatu , contohnya ‘b’ ‘n’ ‘m’ ‘s’ dan ‘k’.
Diperingkat ini, pastikan anak-anak mengenal bunyi bunyi huruf beserta mengecam huruf-hurufnya..
Ada 28 bunyi huruf dan simbol yang diajar dalam Set Buku Bacalah Anakku. Bunyi-bunyi ini diajar secara berperingkat dari Buku 1 sehingga buku 8. Ajar anak anda mengikut susunan buku
SELEPAS MAHIR MENGENAL BUNYI, ANAK ANDA MESTI MENGECAM BENTUK HURUF DAN MAHIR MENGGABUNG BUNYI
Seterusnya, dengan berpandukan siri cepat membaca Bacalah Anakku,
ajar anak-anak membaca gabungan huruf konsonan dan vokal yang diajarkan ,
contohnya ‘b’ dan ‘a’ ‘i’ dan ‘u’ untuk membaca ‘ba’ ‘bi’ dan ‘bu’.
Melalui kaedah fonetik, anak-anak tidak akan mengeja ‘ba’ menjadi “ba” ; tidak juga menghafal suku kata ‘ba’;
tetapi mereka membaca dengan menggabung-gabungkan bunyi ‘beh’ (bagi huruf ‘b’) dan ‘aa’(bagi huruf ‘a’).
SEBELUM tue, ini peringatan istimewa untuk ibubapa yang guna Set Buku Bacalah Anakku dan Set Buku ReadEasy
Ada beberapa perkara JANGAN yang perlu ibu bapa tahu supaya tidak menyusahkan anak-anak apabila mengajar membaca.
1. JANGAN ajar nama-nama huruf contohnya ‘ei’ untuk huruf ‘a’, ‘bi’ untuk huruf ‘b’ dan seterusnya kerana anak-anak yang tahu nama-nama huruf tidak semestinya dapat membaca.
Bahkan mengajar mengenal nama huruf a, b, c adalah halangan pertama membaca.
2.JANGAN ajar anak mengeja-eja huruf pada perkataan-perkataan yang dilihat kerana mengeja melibatkan dua proses iaitu menyebut nama huruf dan membatang pola-pola ejaan.
3.JANGAN ajar anak mengenal bunyi huruf sambil mengenalkan nama huruf sekaligus, contohnya seperti menyebut ‘ei’ (huruf ‘a’) bunyinya ‘a’ kerana anak tidak perlu tahu nama huruf untuk membaca.
4.JANGAN ajar anak menghafal mana-mana suku kata atau perkataan apabila mula mengenal perkataan kerana kanak-kanak akan terbeban dengan ratusan pola-pola ejaan yang menyukarkan.
5.JANGAN ajar huruf-huruf besar dahulu kepada kanak-kanak kerana huruf besar tidak penting kepada kanak-kanak pada peringkat awal.
Jadi apakah yang BOLEH dalam mengajar anak membaca mengikut kaedah fonetik?
Membaca mengikut kaedah fonetik melibatkan proses awal berikut;
Memperkenalkan bunyi secara sistematik
1.anak-anak perlu tahu bunyi huruf – iaitu dapat menyebut bunyi dan ingat bunyi huruf yang diajarkan
2.anak-anak perlu kenal huruf – iaitu bentuk, rupa dan cara tulis huruf tersebut
3.anak-anak dapat mengaitkan huruf yang dilihat dengan bunyi yang berkaitan.
Yang bagusnya apabila anda mengajar anak membaca menggunakan Bacalah Anakku, anda mudah nak ajar anak anda membaca menggunakan ReadEasy untuk mengajar anak membaca dalam Bahasa Inggeris kerana tekniknya adalah SAMA dan bunyi yang diperkenalkan dalam set buku ReadEasy ada 42 bunyi yang mana 21 bunyi adalah sama dalam bacalah anakku
MEMBINA ASAS MEMBACA (buku 1-5)
-Pada peringkat ini, pastikan anak anda boleh mengenalpasti bunyi dan huruf dalam buku 1-5,
dapat menggabung bunyi dan membaca gabungan suku kata
DAPAT MEMBACA BAHASA MALAYSIA
-Membaca buku 1-5, akhiran buku 6 dan 7, gabungan o, e, e
MEMBACA LANCAR DAN MENULIS
-Membaca buku 1-8, dapat mengeja dan menulis karangan awal
Bergembiralah mengajar membaca bersama anak anda. Tahniah kerana menjadi ibubapa yang gigih dalam mendidik anak-anak.
No comments:
Post a Comment